fbpx

בר-אוריין

מידע מקצועי - מאמרים נוספים

מודיעין עסקי תחרותי - חשיבות ודרכי ביצוע

ארגונים עסקיים מתמודדים עם מציאות סבוכה ומורכבת, הכרוכה בשינוים רבים ותכופים. הסביבה העסקית מתאפיינת בתחרותיות עזה ואגרסיבית, הן מצד מתחרים קיימים המבקשים להגדיל את נתח השוק שלהם והן מצד מתחרים חדשים פוטנציאלים המבקשים לחדור לשוק. על מנת להתאים את הארגון לסביבת הפעילות המשתנה ולקצב השינויים המסחרר, נדרש לפתח יכולות תגובה מהירות, תוך כדי הבחנה בפעולותיהם של המתחרים, לרבות הצעדים והתכנונים העתידיים מצדם. על אנשי המודיעין העסקי לייצר תמונה בהירה, ככל שניתן, של המתרחש בסביבה העסקית, באופן שיאפשר לקבל על-פיה החלטות אסטרטגיות, טקטיות וביצועיות באופן מבוסס.  

ניטור הסביבה העסקית מתוך התמונה העולה תספק מידע ונתונים החיוניים לטווחי זמן משתנים ולמגוון מטרות. המשמעות האופרטיבית ברמת השגרה תבוא לידי ביטוי במסגרת הפעולות הבאות: איסוף מידע על פעולות נוכחיות של מתחרים, איתור יוזמות עסקיות ושיתופי פעולה מצד אותם המתחרים,  בירור עוצמתם הכלכלית, הטכנולוגית והחברתית בפלטפורמות הרלוונטיות.

שירותי המודיעין העסקי נוגעים לכל אותם צרכים, וכוללים, בין היתר, סקירה של שוק, טכנולוגיה, איתור פטנטים, איתור זירות מסחר רלוונטיות וכן איתור מידע על פי מודלים ניתוחיים קלאסיים. למשל: מודל PEST – חמשת הכוחות המשפיעים על הארגון – כוח הלקוחות, כוח הספקים, כוח התחרות (עוצמת התחרות), איום כניסת מתחרים חדשים, איום ממוצרים תחליפיים; מודל P's-4- מוצר, מיקום, מחיר וכן קידום מכירות ושיווק; מודל SWOT  – המנתח חוזקות וחולשות של הארגון מול המתחרים, ובמקביל לכך שואף לאתר הזדמנויות ואיומים. כמובן שישנה עוד שורה ארוכה של מודלים שניתן להתאימם לדרישות ולשאילתות השונות. לגביהם בפרט ולגבי כיווני עשייה נוספים בתחום המודיעין העסקי נתייחס ביתר הרחבה במאמרים מקצועיים נוספים שנציג באתר.

מידע נוסף על מודיעין עסקי תחרותי ניתן למצוא בקישור זה לפורטל "ערים חכמות".

×