fbpx

בר-אוריין

מידע מקצועי - מאמרים נוספים

ממידענים לאנליסטים - אודות המעבר

מידענים אומרים "מצאנו", בעוד אנליסטים קוראים "חשפנו, פענחנו".  לא מדובר באנליסטים בשוק ההון, המבצעים אנליזות ומנתחים דו”חות כספיים של חברות הנסחרות בבורסה, אלא במידענים אשר עורכים חיפושי מידע מקצועיים בבסיסי נתונים גדולים במיוחד-  ה- Big-Data, ברשת האינטרנט ובמאגרי מידע מסחריים, עוקבים אחר פעילות אנושית מקוונת – מציוצים בטוויטר, פרסומי סטטוסים בפייסבוק, שאלות ותשובות בקבוצות דיון או פורומים, זירות הבלוגים, העיתונות הדיגיטלית ועד ניתוח הרכישות המקוונות בזירות המסחר. 

מרחב הרשתות החברתיות, השימושים החדשים במכשירים הניידים ומחשוב הענן, העשירו את התוכן ואת זרימת קטעי הווידאו ברשת. הצורך באנליסטים גובר עם כמויות המידע הגדלות וטווח האדיר של האופנים שבהם ניתן להבין את הנתונים והמידע. 

הכמות אינה הבעיה, אלא היא האתגר לניתוח והבנה של מאפייני המידע המצוי, חשיפת טרנדים מתוך הנתונים, הבחנה מי הם מובילי הדעה ולמה הם? איתור אג'נדות המקודמות ברשת וזיהוי התחזקותן, אשר עלולות לחולל מהפכות (חברתיות, כלכליות, פוליטיות או שינוי טכנולוגי) וכן זיהוי הקולות השונים של האנשים, הכוונות והצרכים שלהם.

ניתוח בסיסי הנתונים העצומים הללו, ללא חשיבה מערכתית, אינה אפשרית עוד. נדרש חיבור שיטתי של פרטי מידע (Linked) ועיבודם לכלל תמונה מפורטת המחייבת הבנת תהליכים, זיהוי מגמות, דפוסים ושחקנים. האנליסטים מזהים צמתים עתירי קישורים (איתור הרכזות), מציגים את פירטי המידע הרלוונטיים ומגבשים תובנות, לאחר ניתוח, סינון וזיקוק המידע.  

שאיפתם היא להפיק תוצר אנליטי, הנושא ערך איכותי נוסף (QSP –  quality, service, price)  . האנליסטים הופכים את המידע לסיפור מובן ובהיר יותר, הם חושפים אלמנטים שמסתמנים כשונים, או אף הפוכים ומנוגדים, כביכול, למציאות. אולם כאשר מעבדים את המידע הגולמי ומנתחים אותו מתקבלת ראייה חדשה על המציאות. התובנה מתגבשת מתוך הנתונים עצמם ואינה נובעת בהכרח מתיאוריה ידועה. 

המעבר ממידענים לאנליסטים הוא ייחודי ומשמעותי. המפתח לשינוי והמעבר הינו קונספטואלי, אפיסטמולוגי, מתודולוגי, ומצריך מיומנויות מקצועיות של מומחי מידע  – הכרת מקורות מידע מגוונים, יכולת אחזור מידע ועיבוד מידע, אך גם יכולות ניתוח וחיזוי מידע, חשיבה מערכתית, כישורי תקשורת גבוהים, יצירתיות ויוזמה. כאוס, אי וודאות, עמימות הם חלק ממאפייני הסביבה, שבה נדרש האנליסט לעבוד באופן מאוזן, תוך הכלת הכאוס, העמימות והסיכונים השונים. 

מחקר שנערך במסגרת הפורום של סקיפ (Competitive Intelligence Professionals)  או בקיצורו המוכר (SCIP) עסק במעבר של מידענים לתפקיד אנליסטים. לגרסתו, המידענים אינם רק אוספי מידע והם לא רק מהווים גישה לאיסוף מידע, אלא הם צריכים להוסיף ערך למידע שאותו הם מעבירים, למשל, תוכן, מערכתיות וידע. אומנם, לאנשי מקצוע, המידענים, יש ניסיון המהווה חלק אקטיבי ושותף בשדה המודיעין תחרותי. הם ספקים של מודיעין תחרותי ולכן הם תומכים באופן מובהק בתהליך של המודיעין התחרותי והם בדרך כלל אף חלק מצוות המודיעין ורבים מהם הופכים להיות אנליסטים ומשנים קריירה. 

השאלות הבולטות שנשאלו במחקר היו: מהן הדרישות עבור קריירה מוצלחת כאנליסט מודיעין? מה הם המאפיינים העיקריים של אנליסט מודיעיני מוצלח? האם אלה כישורים, תכונות, או נדרשת הכשרה מקצועית המאפשרת למידענים להפוך לאנליסטים? מדוע אנשי מקצוע המידענים, מעטים בוחרים להמשיך את הקריירה כאנליסטים מודיעין? והאם מקצוע "אנליסט" זה עניין של בחירה או תכונות אישיות? 

מהמחקר עלה, שהמאפיין האוניברסלי של אנליסט מודיעין מוצלח הוא סקרנותו האינטלקטואלית, הדוחפת למציאת פתרון לבעיה. (כך, למשל, נשאל אחד העיד כי הוא נהנה "מהריגוש אחר המרדף"). פעמים ייתכנו מצבים בעייתיים שבהם הסקרנות חורגת מהמומחיות של האנליסט כדי להקיף את כל התחומים המשפיעים על הסוגיה הבעייתית. 

בעת הזו מצופה מהאנליסט לפעול מתוך תבנית חשיבה אינטואיטיבית, המזהה תבניות חוזרות, מייצרת קישוריות בין נושאים וכן מסיקה למרות החלקים החסרים של מידע.  על האנליסט להגיע למסקנות בנוחות גם כאשר ראיות להשלמת התמונה חסרות. המאפיינים המיוחסים לו: דיפלומטי, בעל ביטחון, מסוגל לקבל ביקורת, חושף תוצאות חיוביות ושליליות אשר יכולים להוות בסיס לביקורת חריפה. 

מסקנותיו של אנליסט הן, לעתים קרובות, שונות מהחוכמה המקובלת של הארגון או העדפות אישיות של מנהלים ובעלי תפקידים בכירים. האנליסט ניחן במכוונות עצמית, המתמקדת בפתרון בעיות ושומרת על פעילות ממוקדת היטב במטרה להגיע לפתרון בעיות נקי מהסחות. אנליסט בדרך כלל מנהל את הזמנים, מארגן ומנהל את הפעילות המקצועית של צוותי אד הוק ומקדם עבודה תחת לוחות זמנים צפופים. המיומנויות הנדרשות לעבודת אנליסט הופכות להיות חדות וברורות יותר ויותר. האנליסט אינו רק מטיב להכיר את בסיסי הנתונים השונים, אלא הוא משתמש בטכניקות מתקדמות לאחזור מידע וניתוח התוצאות. האנליסט מאתר את מקורות המידע הרלוונטיים, מאחזר את המידע הרלוונטי בשיטות יצירתיות, מעבד את המידע (מתמצת, מתקצר ולעיתים מרחיב) ומציג את המידע באופנים שונים בכדי לייצר תובנה חדשה, העולה מהמידע הגולמי לכדי מידע מעובד המאפשר יצירת ידע חדש ומשמעותי.

לסיכומו של דבר נאמר, שמידענות אנליסטית היא מרכיב חשוב ומשמעותי במסגרת חשיבה אסטרטגית תחרותית ברת-קיימא בארגונים. תרומתה עשויה להיות קריטית בהקשרים של  שינוי פרדיגמה ויצירת קטגוריה עסקית חדשה לאור חשיפה אפשרית של מגמות חדשות ומגה טרנדים.

×