fbpx

בר-אוריין

ממידענים לאנליסטים, ממידע גולמי למידע מנותח

תקציר הרצאה של ד"ר ענת קלומל בתקופת היותה דוקטורנטית, במסגרת יום עיון בכנס טלדן, Info 2012.

"המעבר המקצועי של המידענים לאנליסטים (מידעניסטים) הוא שינוי ייחודי ועמוק. הוא בו בזמן קונספטואלי, אפיסטמולוגי ומתודולוגי ודורש רכישה של מיומנויות מקצועיות חדשות שיאפשרו למידענים להפיק מוצר אנליסטי איכותי, בעל ערך ובעל יכולת לספק פתרונות לבעיות העומדות בפני צרכני המידע", כך פתחה את יום העיון "ממידענים לאנליסטים" , המידענית ענת קלומל (בר אוריין).

האנליסטים נדרשים לחבר באופן שיטתי את פרטי המידע, Linked, ולעבדם לכדי תמונה היקפית ומפורטת שתאפשר הסקת מסקנות אופרטיביות, זיהוי דפוסים, מגמות ותהליכים.

אתגרי המידע העדכניים – מה הם?
כיום המידע מפוזר ברשתות חברתיות (כלי ווב 2.0) ופחות מרוכז במקומות מאורגנים ומסודרים כפי שהתרגלנו בעבר (מאגרי מידע עסקיים ואקדמיים), מה שמהווה אתגר חדש עבור המידעניסטים. בשנים האחרונות ובמיוחד השנה, רשתות חברתיות הופכות לאחת הפלטפורמות המרכזיות להפצת מידע וארגונים מאמצים אותם ומתחילים לפעול בהם ביתר שאת.אתגר נוסף לארגונים הוא מחשוב ענן, חברות וצרכני מידע פרטיים מתחילים להעביר את המידע אליו בכמויות גדולות יותר. מגמה נוספת אותה אנחנו מזהים היא שהמידע נפרד מהמחשב השולחני המסורתי ועובר לתחום הנייד ונגיש לצרכנים בפלטפורמות חדשות לסמארטפונים ובמובייל.
אנחנו מקבלים היום כמויות מידע רבות באמצעים נידיים: האפליקציות בסמארטפונים ופחות ממנועי החיפוש, אותו אנחנו יכולים לעבד ולשתף עם אחרים באמצעות הרשתות החברתיות (למשל, טוויטר,גוגל + ופייסבוק). אפשר גם לעקוב אחרי טרנדים והפצה של פרטי מידע באמצעים כמותיים שיכולים לספק לנו תובנות חדשות.
על המידעניסטים לדעת להסיק מהכמויות הגדולות של המידע המצטברות במערכות  Big Data  תובנות אינטגרטיביות המעניקות נקודת מבט מערכתית. במילים אחרות, עליהם לעבד את המידע מהמאגרים השונים ולהגיע להבחנות של "מידע על מידע", לעשות סדר בכאוס הנתונים ובמצב סביבתי של עמימות וחוסר וודאות ולתרום בניתוח הסיכונים והדילמות העומדות לפני הארגון.
המידעניסטים פועלים בסביבה דינמית ומהירה בה המידע הגולמי אף פעם אינו מושלם ועל כן הם חייבים להיות עם האצבע על הדופק לגבי הטרנדים והמגמות השונות ולבדוק האם הם רואים את התמונה המלאה והאם ישנם נושאים שונים שעברו מתחת לראדר.

מנועי חיפוש חברתיים???
הרשתות החברתיות משתלבות עם מנועי חיפוש (בינג וגוגל) ומציעות יותר תוצאות המתבססות על מידע והמלצות מהחוגים והמעגלים החברתיים שלנו. קלומל ציינה כי עדיין מנועי החיפוש החברתיים אינם מספקים תוצאות איכותיות מספיק.

בעבודת הדוקטורט שלה קלומל מבצעת ניתוח של מתודולוגיית העבודה של מידענים והתמורות במיומנויות הנדרשות ממידענים בשוק העבודה כיום בהתאם לשינויים כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים מסביבם. קלומל הציגה את מחקרם של Hohhof  & Chitwood (2000 ) ממנו עולה התובנה כי מומחי המידע (Information specialist) נדרשים כיום פחות לאסוף המידע, כפי שנהוג למשל בספריות אקדמיות , אלא עליהם ללמוד להוסיף ערך מוסף ועיבוד אנליסט למידע עבור הלקוחות והצרכנים.

ראש בראש: האנליסטים מול המידענים

  • לפי ניתוח הראיונות שערכה קלומל נמצאו ההבדלים הבאים בין מידענים לאנליסטים:
    האנליסטים מתאפיינים ברמת סקרנות אינטלקטואלית גבוהה והם מונעים למציאת פתרונות לבעיות ואף נהנים מתהליך החיפוש אחריהם. הסקרנות המאפיינת אותם חורגת ממומחיותו הצרה ומקיפה את מגוון תחומי הנושא המושפעים מהבעיה, אותם הם לוקחים בחשבון.
  • האנליסט הוא בעל חשיבה אינטואיטיבית וניתוחית משובחת: מזהה תבניות שחוזרות ויוצר קישוריות בין נושאים ותחומים מהם הוא מסיק את התמונה המלאה, למרות "חלקי הפאזל" החסרים, ובעל יכולות תקשורת בין אישית מפותחת : דיפלומטי , בעל ביטחון ומסוגל להכיל ביקורת ולהציג תוצאות שלעיתים שנויות במחלקות ואינם מקובלות על גורמים בארגון.
  • מסקנותיו של אנליסט לעתים קרובות שונות מהחוכמה המקובלת של הארגון או העדפות אישיות של מנהלים בכירים (כולל מפקחים ישירים). הוא מכוון עצמית לעבר פתרון הבעיות ויודע לשמור על פוקוס בדרך למטרה. אנליסטים פועלים לרוב באילוצי זמן צפופים, אם זאת יודעים לעמוד ביעדי הלו"ז, לנהל את זמנם ולארגן את הפעילות האנליטית של צוותי אד הוק ולהביא לתוצאות הרצויות.
  • יכולות תקשורתית גבוהה ויעלות הם עוד גורם משמעותי בעבודת האנליסט שאמור לשלוט ברזי הריאיון, להיות תקשורתי וגמיש בתהליך החקירה של מקורות המידע, העמיתים והממונים . יתר על כן, עליו לגלות בקיאות בשיטות להצעת הממצאים באופן תמציתי, משכנע ומותאם ללקוח.
  • לעומת האנליסטים, המידענים מעדיפים לעבוד בנפרד ולא כחלק מצוות, אינם נוהגים לקחת סיכונים ולהתמודד עם חוסר ודאות. מהראיונות עולה כי הם מהססים לבצע אקסטרפולציה של המידע כשבידיהם נתונים חלקיים בלבד. הם ממוקדים באיסוף וארגון המידע עצמו וחסרי ניסיון וכישורים בניתוח פיננסי הדרוש בכדי להגיע להיסקים עסקיים. עוד נמצא כי הם חסרי ביטחון בהתמודדות עם הצגת מידע ברמות ניהול בכירות. הם מדגישים את מתן השירות ואינם משקיעים מספיק זמן במתן פתרונות והוספת הערכות ((inputs, השקפות, ותובנות (insights) על המידע עצמו.

מידען, שפר את מעמדך

  • ההמלצה למידענים היא ללמוד את החברה אליה משתייכים, להבין את הקונספט העסקי שלה, מאחר וידע זה מסייע במיקוד המאמץ אנליסטי ובפתרון בעיות. מומלץ כי יעמדו באינטראקציה הדוקה ומתמשכת עם מוקדי ידע ארגוניים מרכזיים כמו מנהלי מוצר ומנהלי מכירות. על המידענים כל העת להתאמן, לשפר ולכייל את הדיווחים ולכלול פרספקטיבות אנליטיות חדשות, להוסיף הערות ותצפיות ולהיות ערניים לפיסות מידע יוצאות דופן וייחודיות.  
  • מומלץ מאוד כי יבקשו מהלקוח המלצות, משוב והערכות לשפר את הדוחות המידעניים, ירחיבו את החשיבה ויבינו את האופן בו "לקוחות המידע" צורכים את המידע שנמסר להם בכדי להעניק להם את הערך המוסף. כך יגבירו את רמת האמון עם הלקוח וישפרו את עבודתם.
  • בשביל להיות יותר יעילים על המידענים להמשיך ולשפר כישורים מקצועיים כמו פיתוח מצגות מילוליות, כתיבת דוחות וניהול אינטראקציה ודיונים. ניתוח יכולת תמצות, מיומנויות דיון והצגה הגיונית של הממצאים גם הם עשויים לחזק מאוד את עבודת המידענים במעבר לתפקיד המידעניסטים.
  • על המידעניסטים לדעת לשאול את השאלות הנכונות וגם לפתח חשיבה ביקורתית, לשאול שאלות על השאלות ("מדוע זה מוצג כך ולא אחרת"). ראייה מערכתית, הבנת המעגלים הרחבים המשפיעים על התחום הנחקר והבנת כיצד פרטי התמונה מתחברים לשלם אחד (לראות את העצים ואת היער בעת ובעונה אחת) גם הם חיוניים.
  • יכולת לספר סיפור בצורה בהירה ומהירה היא מיומנות  מתקדמת נוספת לעבודת המידעניסט. עליו לחשוף אלמנטים שבמציאות נראים אחרת ולעבד את המידע הגולמי והנתונים לכדי ראייה חדשה על המציאות שעד אז נראתה כמוכרת.

תודה ששאלת: אקטיביזם ברשתות חברתיות
על מנת להצליח בתפקידו על המידען להפגין יוזמה ולהיות פעיל בייצור תכנים ושיח ברשתות החברתיות. עליו לעורר פרובוקציה בכדי לקבל תשובות לשאלות שמעניינות אותו, לאתר מוקדי שיח וידע מרכזיים ולדעת להשתמש נכון בכוחה של חוכמת ההמונים ברשת לצרכיו. אקטיביות בייצור שיח מכוון הוא המפתח למיצוי נכון של היכולות הטמונות בפלטפורמות החברתיות.  כיום ישנם טכנולוגיות המאפשרות לקבל תובנות סטטיסטיות על עצמנו, באיזה מידה אנו משפיעים ומושפעים משחקנים אחרים ברשתות החברתיות.

רואים רחוק: מידעניסט טוב מזהה טרנדים
חשיפת טרנדים ומגמות מתוך הנתונים, זיהוי מובילי דעת, קולות דומיננטיים בשווקים, איתור אג'נדות ושיח ויראלי שעלול לחולל מהפכות (חברתיות, כלכליות, פוליטיות או שינוי טכנולוגי) ומיקודם ברשת נדרשים מאוד בעבודה עם כלי הווב 2.0.
מתוך ניתוח מידעני ערני ותגובתי לbuzz   שרץ אונליין, ניתן לפעמים להצביע על "הטכנולוגיה המשבשת" הבאה שתשנה את כללי המשחק. רצוי גם להראות את הנתונים בצורה גראפית (אינפוגרפיקה).

צעדים מרכזיים בניתוח מודיעיני

  • זיהוי מסגרת אנליטית/בעיה.
  • הגדרת שאלות המודיעין וההחלטות עליהן משפיעים.
  • איסוף מידע זמין ממקורות ראשוניים ומשניים, לקבוע שלמות המקור ואמינותו, בהקשר שבו המידע מצוי (הקונטקסט).
  • קביעה מתי המידע חיוני ומתי שולי.

מעמידים בטופ את שביעות רצון הלקוח
המידעניסט ינתח את ערך האיכותי והכמותי של עבודתו ויידע לספק את הערך הגבוה ביותר לשביעות רצון הלקוח. לשם כך יש צורך בזיהוי התכונות העיקריות שהלקוחות מעריכים ועמידה בציפיותיהם. חשוב לערב את הלקוח בתהליך איתור המידע ולשתפו ביצירת מוצר המידע. צריך לבנות יחסי אמון: לתת ללקוח את התחושה שהוא יכול לפנות אלייך להבהרות, לתמוך בו לאורך התהליך ולשמור איתו על תקשורת מתמדת.

לסיכום: לפיכך, המעבר ממידענים לאנליסטים הוא ייחודי ומצריך מיומנויות  מתודולוגיות מקצועיות חדשות של מומחי מידע – הכרת מקורות מידע מגוונים, יכולת אחזור מידע ועיבוד מידע, יכולות ניתוח מידע, חשיבה מערכתית, כישורי תקשורת גבוהות, יצירתיות ויוזמה.

סיכום ההרצאה: איגור יבדוסין, מידען אנליסט, בעל חברת InfoTarget