בר-אוריין

מהפכת המידע בשנת 2005 ומהפכת הבינה מלאכותית בשנת 2024 – עוצמת המידע .

עברו כ – 19 שנה מהנאום שנאמתי בסיום לימודי תואר שני במסגרת המחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן, כבר אז נדהמתי מהמפכה ועוצמת המידע והיום אני כולי פליאה מעוצמת הבינה מלאכותית והיכולות לאסוף מידע, לעבד ולנתח את המידע. כל כך הרבה עבר וכל כך הרבה השתנה, אך תזכרו תמיד שהיכולת לקבל את החדש מתבססת על העבר וכיצד אנחנו משתמשים בידע שלנו עם הבינה המלאכותית.  

נאום ענת בסיום לימודים  – טקס הענקת תארי מוסמך ובוגר האוניברסיטה לבוגרי המחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן 22.06.5005

דבר נציג הבוגרים (ענת קלומל)

"מהפכת המידע, מדע המידע ומשמעות מקצוע הספרנות – מידענות" בשנת 2005


ראש המחלקה ד"ר סנונית שהם, מרצים, מזכירות המחלקה, בוגרים ואורחים נכבדים.

אנו ניצבים היום לקבלת תואר מוסמך ובוגר ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן.

בעידן המידע, למקצוע המידענות חשיבות מרובה, לכן ללימוד מדע המידע יש מקום של כבוד באקדמיה.

אני נחשפתי לתחום ידע זה מעבודתי המזדמנת בספריית האוניברסיטה הפתוחה, אשר פתחה בפני צוהר למקצוע מעניין ומרתק. כבר בתחילת דרכי שם, הבינותי כי העבודה בספריה דורשת ידע מקצועי רב ומגוון. מהר מאוד החלטתי ללמוד תואר שני בלימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן וזאת לאחר שכבר סיימתי תואר שני בתוכנית ללימודי ביטחון באוניברסיטת תל-אביב.

   ההכשרה הניתנת בחוג ללימודי מידע כוללת את המיומנויות של הקריירות העתידיות: שיפור יכולת הלמידה, מיומנויות בחיפושי מידע במגוון נושאים (מידענות), פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, שיפור יכולת ההבעה (במדיה המודפסת ובמדיה הדיגיטלית) והיכולת להשתמש ואף לפתח טכנולוגיות מידע באופן מיטבי.

בנוסף לכך, החוג ללימודי מידע הציב לעצמו למטרה לקדם את המחקר בתחום המידע על ענפיו השונים כולל מידענות, דליית מידע, בניית מאגרי מידע, פיתוח כלים לארגון הידע, ניהול ידע ופיתוח כלים חדישים לסביבות וירטואליות.

      יוצא איפוא, כי "מהפכת המידע" מאפשרת את זמינות המידע, אך עם זאת גובר הקושי בהשגת מידע מתאים ואיכותי. ההתמודדות היא עם בעיית "רווית המידע" ולא עם בעיית חוסר במידע כפי שהיה בעבר.

    פרופ' ניל פוסטמן (מחשובי התיאורטיקנים בתחום התקשורת) הטיב לתאר זאת, "המידע זורם כיום ממיליוני מקורות בכל רחבי העולם, בכל ערוץ וכלים אפשריים. המידע מגיע כיום ללא הבחנה, גם אם אין רוצים בו. הוא זורם בהיקף אדיר, במהירויות עצומות, ללא משמעות או חשיבות ואינו מכוון אל אף אחד במיוחד", הבעיה היא: המידע מיותר, חסר פשר ולא מגובש". לפיכך, פרופ' ניל פוסטמן מגדיר את המושג "ידע", כמידע מאורגן, המשובץ בתוך הקשר. זהו מידע היוצא מתוך נקודת השקפה מסוימת ומוביל את האדם לחפש מידע נוסף כדי להבין דבר מה על העולם. ללא מידע מאורגן אנו עשויים להכיר פרט זה או אחר של העולם, בלי לדעת עליו כלום. רק בעזרת ידע נוכל להפיק משמעות ממידע, לדעת כיצד לקשר את המידע לחיינו, ולהבין מתי המידע אינו רלוונטי".

    אם כן, תפקיד חשוב לנו הסטודנטים היוצאים לשוק העבודה: המידענים, הספרנים, ארכיונאים, מנהלי הידע והמומחים במידע (באנגלית אף הכותרת למקצוע מתאימה יותר – Information specialist  Information Professionals)  לשמש כמתווכים בין המידע לבין צרכני המידע. אנו אמורים להיות אחראים על ניהול המידע, שימור המידע, ארגון המידע (פיתוח מאגרים וכלי דלייה חדישים) ומתן שירותי ספרנות ומידענות בספריות ומרכזי מידע.

    כדי למלא את תפקידנו, אנו צריכים להיות בקדמת הידע ולהכיר את הצרכים המשתנים של החברה ושל שוק העבודה.

    מומחיותינו קשורה קשר הדוק להתפתחות המחקר במדעי המידע. אומנם, מדע המידע נחשב למדע צעיר. רק בראשית שנות ה – 60 החל להתגבש והפך לדיסיפלינה העומדת בפני עצמה, והמונח Information science החל להיות נפוץ יותר מהמונח Documentation, שמשמעו תיעוד. שינוי זה הגדיל את גבולות תחום ידע זה. הקונצנזוס לגבי קווי היסוד, ההגדרות ונושאי המחקר הגיעו רק באמצע שנות ה – 70 במסגרת  "The American Society for Information Science- ASIS". אך מאז התרחב מאוד המחקר, נצבר ידע רב ואף נוצרה טרמינולוגיה אחידה.

    המחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן נוסדה בשנת 1976. שמה הקודם היה "המחלקה ללימודים ביבליוגרפיים וספרנות". המחלקה עברה תהפוכות רבות והיא כוללת בתוכה קורסים מגוונים ומעניינים המתעדכנים ומתאימים עצמם לשינויים התכופים בעידן המידע.

    עם זאת, לדעתי, נתיב ההכשרה אינו מסתכם בלימודי התואר, אלא נדרשת למידה מתמדת. המשך הקשר בין האקדמיה לבין הסטודנטים היוצאים לשוק העבודה יחזק את ערכו של מקצוע המידענות/ ספרנות כפרופסיה, יאפשר לנו להתעדכן ולהיות בקדמת הידע ויסייע גם לחוג להרחיב את פיתוח המחקר והקשר אל שוק העבודה. 

התפתחות המחקר במדעי המידע במדינת ישראל והתפתחות מקצוע הספרנות -המידענות שלובים זה בזה והם יאפשרו לנו לכוון את מהפכת המידע ולהיות המצפן של המידע.

לסגל החוג ללימודי מידע אנו הבוגרים והמוסמכים מודים לכם מקרב לב על ההוראה והסיוע שנתתם לנו במהלך הלימודים.

אני מאחלת הצלחה לכל הבוגרים במגוון הנתיבים של מקצוע המידענות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

×